Push-up

De push-up is een oefening waarbij de borstspier (pectoralis) getraind wordt. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van de triceps.


Hoewel de oefening er makkelijk uitziet, is hij moeilijker dan gedacht doordat gebruik wordt gemaakt van het eigen lichaamsgewicht. Je kunt de oefening makkelijker maken door de handen hoger te zetten, bijvoorbeeld op een step, een krukje of iets anders wat moeilijk wegschuift. De oefening wordt moeilijker wanneer de voeten omhoog worden getild of uit balans worden gebracht door middel van een bosubal, een yogabal, een step of iets anders wat moeilijk wegschuift.


De push-up heeft 2 verschillende vormen:

  1. de ellebogen naar buiten (zie foto)

  2. de ellebogen langs het lichaam


De ellebogen naar buiten zorgen ervoor dat de focus van de oefening op de borstspier ligt. Hoe verder de ellebogen langs het lichaam komen, hoe meer de focus van de push-up op de triceps komt te liggen.


Hoe voer je de push-up goed uit?

  1. Ga in push-up positie staan methanden op schouderhoogte en de voeten op heupbreedte. Dit zorgt voor stabiliteit.

  2. Span het hele lichaam aan zoals je dat bij een plank ook zou doen.

  3. Buig de armen en zak langzaam naar beneden.

  4. Zorg ervoor dat je je nek niet laat hangen.

  5. Probeer 90 graden in de ellebogen te halen.

  6. Duw jezelf weer omhoog.


32 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven